Darko Brajković Njapo / UGRIZI KONZUMERIZMA

Dragi svi,

U ovom online izdanju predstavljamo vam novi projekt mladog istarskog umjetnika Darka Brajkovića Njape, koji je donedavno bio izložen u grožnjanskoj galeriji Fonticus.

Darko Brajković Đepeto Njapo rođen je 1986. godine u Puli. Prve kontakte s likovnim oblikovanjem ostvaruje u kamenoklesarskoj radnji djeda Petra Jurića u Pazinu. Pohađao klesarsku radionicu Siparis u atelieru Janeza i Aleša Pirnata u Katoru, Umag. Sudjelovao u radu umaške galerije "Um-art" (voditelj Alessandro Bumbak). 2002. godine učesnik je multimedijalnog projekta Suvremenost 2002. (produkcija mladih Istre). Kreativno se druži s multimedijalnim umjetnikom Andrejem Zbašnikom i performerom Davidom Belasom te udrugom CGI (civilna građanska inicijativa). Izlagao na mnogobrojnim selektiranim kolektivnim, samostalnim izložbama i multimedijalnim projektima, od kojih se izdvaja nastup u MSU U Zagrebu. Nagrađen je Prvom nagradom na „16. međunarodnoj izložbi minijatura“ u Zaprešiću, 2013. godine. Zastupljen u dokumentarnoj monografiji „Kronotop hrvatskog performansa“ autorice Suzane Marjanić. Živi i radi između Grožnjana i Umaga u Istri.
Kontakti: 00385 91 927 02 12, e-mail: bezimeni36@gmail.com

 

Darko Brajković Njapo:
EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE
samostalan izložbeni projekt

predgovor / komentar projekta
UGRIZI KONZUMERIZMA


Sumnja, propitivanje vjerodostojnosti nametnutih „istina“ reflektira se u suvremenosti mijenjanjem pristupa umjetničkom iskazu. Otkrivanje predmeta i izvlačenje njihove znakovitosti iz memorije omogućava poigravanje. Darko Brajković Đepeto Njapo predstavlja radove čiju okosnicu čine objekti sazdani od (ne)običnih stvari. Izbor, konfrontacija materijala i izmjena smisla govore o umjetnikovom nomadskom pristupu kreativnom činu. Umjesto isključivo estetskog, alter postmodernizam poštuje instinktivno i osobno. Još jednom se potvrđuje da u svijetu umjetnosti tehnika ili materijal ne označavaju status djela. Iako unutar projekta nalazimo više pristupa oblikovanju, autor nudi zaokruženu cjelinu.
Pažnju privlače prozirne, plastične vrećice. Pogled na sadržaj izaziva nelagodu. Razaznajemo ovalni predmet nalik na malu glavu s velikim ustima i naglašenim zubalom. Prepoznajemo porijeklo i standardno značenje „materijala“: krumpir, gomolj koji zastupa namirnicu od koje je preživljavala sirotinja. Artistička intervencija u korisni dio biljke daje dramatičnost. Tamna se kora poklapa s idejom kože/usana, a bijela unutrašnjost izdubljena je u oblike zuba. Asocijacija je na celebrity povećavanje, „pumpanje“ usana osoba s estrade. Ambalažiranje u obične najlonske vrećice, osim što podsjeća na hipermarkete na koje smo osuđeni, može asocirati i na SF filmove u kojima ljudi, svedeni na određene dijelove tijela, bivaju hibernirani i koji se na umjetan način održavaju živima, već prema interesima neke misteriozne, zlokobne moći. Organski materijal podložan je mijeni. Tako će se ovi humanoliki objekti mijenjati tijekom vremenskog perioda. Vjerojatno će ovi reski osmijesi postati grimase još dramatičnije nego sada. Taj svojevrsni work in progress nosit će i dalje odlike kreiranja. Ovaj put bez direktne intervencije umjetnika koji se ostvario kao inicijator mijene.
Drugi dio projekta nudi plošne radove. Pažljivim promatranjem shvaćamo da su ovi mini „slikarski“ radovi zapravo kolaži od fiskalnih računa. No, nisu samo kaširani na podlogu kartona ambalaže, već su prije toga oštećeni. Iako ova oštećenja zapažamo kao ugrize, tek nam niz fotografija, slajd-šou potvrđuje ovu pretpostavku. Niz fotografija predstavlja scene na kojima autor doslovno grize slike, papiriće - fiskalne račune. Ovako nagriženi, arogantnoj administraciji, postaju nepriznati. Prepoznajemo intenciju upozorenja. Ritam civilizacije i nametnute zadatosti društva u kojem se veliča posjedovanje materijalnih dobara, zamućivanje informacije, nestajanje socijalne sigurnosti, što sve divlji kapitalizam prikriva pojmom demokracije, pokazuje se ovdje na provokativan način. Ova podvala, fiskalni račun kao umjetnički predmet, osvjetljava suvremenost. Ne libeći se izreći stav, umjetnik nudi dokument i akciju, pozivajući nas da posumnjamo u pristojne istine i da progledamo.
Darko Brajković Njapo održava tenziju začudnosti. Gomolj postaje medij. Obličja zubatih aktera uznemirujuća su. Niz predmeta karakterizira ljudsko, snažno sugerira tjelesno. Oni su odsutni kao bića, ne smiješe se, samo postoje. Situacija postaje nepodnošljiva. Poput zametka u formalinu ili podivljalog eksperimenta. Groteskna dramatika postignuta je izbjegavanjem atribucija koje bi sugerirale aktivnosti, osim grča. Analiziramo li oblikovano, shvaćamo da su osmijesi blokirani. Upakirani prema pravilima. Osobno je nestalo. Umjetnik provokativno nudi bezglasni vapaj, ukočenost, nametnutu nemogućnost. Ambalažirani u vrećice, neizostavno nas podsjećaju na položaj pojedinca u suvremenosti. I mi se autocenzuriramo i navlačimo košuljicu izolacije kako bismo se uklopili u uobičajenost i tako lakše preživjeli. Scene upozoravaju da smo postali poslušni marginalci. Sve više postajemo lutke na koncima koje vodi i kontrolira nevidljivi, ali čelični zagrljaj profiterstva.
Evidentiranje te pasivnosti nosi snagu ovog likovnog projekta i uklapa ga u recentno vrijeme. Izražen je određen stupanj empatije. Autor, oblikujući figure i „objedujući“ račune, zapravo izgovara osobnu, ali i primijećenu nelagodu drugih ljudi. Tako se njegove intervencije pretvaraju u inicijaciju općenja i upozorenja. Jer, postajemo svjesni nemoći. Bol nemoći uzrokuje posljedice. Nauka nam ne pomaže. Ona je postala oruđem kontroliranog progresa, ali nije riješila probleme. Ona pod krinkom neutralnosti služi kao isprika za dominaciju, manipulaciju i represiju vlasti. Kako religija može biti znanost kad je to dogma? Financijere takve znanosti, kapital, politiku i vjere ne zanima pojedinac. Stvara se kontrolirano krdo kojim se manipulira.
Njapo, neumorni likovni eksperimentator dojmljivo osvjetljava suvremenost. Kao kreativna osoba i kao osoba koja mora funkcionirati u materijalnom svijetu, autor se osjeća nesigurno. Ovo stanje možemo uočiti i kod drugih ljudi koje je divlji kapitalizam stavio u ovisnost. Svi smo u poziciji Tamagotchija kojim se netko igra. Nameće nam se ponašanje, a inzistira na našem preobražaju u pasivnu osobu, poslušnu ličinku. Njapo se igra s promatračem. Poput Christiana Boltanskog, tjelesne referencije pozivaju na odluku o prevazilaženju stečenih, nametnutih reakcija. Osim dosjetljivoj tehnološkoj izvedbi, svjedočimo osobnom angažmanu, provokaciji. Autor snažno signira činjenicu da ne koristimo misao u njenom mogućem opsegu. Radije se prepuštamo uobičajenim i uvriježenim oblicima prihvaćanja okoline. Jesmo li postali promatrači ili smo akteri civilizacije? Jesmo li već pozicionirani u poslušnog, pasivnog promatrača koji slijepo i bez otpora proživljava svoje vrijeme trajanja?

Eugen Borkovsky, 2017.
 


 

EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima EGZISTENCIJA GRIZE I POLAKO NAS ŽVAČE / Ugrizi konzumerima