Pisanje tekstova nije samo ono što mu ime kaže – pisanje nekog teksta. U osnovi, nije riječ samo o osnovnom pisanju nego o načinu postizanja cilja. To je glavni razlog zašto mnoge tvrtke zapošljavaju profesionalne tekstopisce da napišu odlične tekstove o proizvodima i uslugama koje nude.
Trebate dobro pisanje tekstova zato što je to točan odraz onoga što vaš tvrtka jest i što ima za ponuditi. To je izravno odražava vrijednost koju vi stvarate vašim klijentima te osobine klijenata s kojima radite. Dobar tekst također prenosi profesionalizam i kvalitetne aspekte tvrtke.
Ovo su prednosti koje možete ostvariti kada vam netko napiše dobar tekst:
Ugled – doro pisanje tekstova stavlja ime vaše tvrtke na vrh. U današnjem svijetu gdje se marketinški trendovi brzo mijenjaju, pisanje tekstova je jedan od načina da se ime vaše tvrtke oblikuje u tom svijetu. Poznato ime često znači i bolju prodaju.
Objašnjavanje proizvoda i usluga – dobro pisanje tekstova brzo daje sve detalje o proizvodu s obzirom na očekivanja korisnika. Tekst objašnjava prednosti koje će korisnik uživati kao rezultat naručivanja vašeg proizvoda.
Oglašivačka strategija – dobar tekst razgovara s potencijalnim korisnikom jedan na jedna. Odgovara na osnovna pitanja koja padaju korisniku na pamet. Dobar će tekst objasniti korisniku kako upotrijebiti proizvod i kako do njega doći. Ovo pomaže tvrtki da zaključi prodaju bez ikakve gnjavaže.
Uspostavljanje veze pune povjerenja-– dobar tekst obično ostavlja potencijalnog kupca kako klima glavom s odobravanjem i zadovoljstvom vašim proizvodima i uslugama. Sljedeći događaj bi trebao biti da vas kupac nazove i raspituje se o proizvodu te dalje nagovara svoje prijatelje da isprobaju vaš proizvod.
Diferencijacija proizvoda – dobar tekst će jasno iznijeti razlike između vašeg proizvoda i drugih proizvoda te objasniti kako vaš proizvod nije sličan onima koje nudi vaša konkurencija. Na ovaj način, vaša će se tvrtka istaknuti svojom jedinstvenošću na tržištu.
Poboljšavanje stope pretvorbe – stope pretvorbe su u osnovi pozitivni odgovori ciljnih potrošača, koji se najčešće pretvaraju u prodaju. Svaka firma treba više prodaje na kraju dana jer je profit dio prihoda od prodaje.
Povećavanje obaveze potrošača – obaveza potrošača je jedan aspekt posla koji održava mnoge tvrtke na putu konstantnog rasta, preživljavanja i pobjede nad njihovom konkurencijom na tržištu. Dobar će tekst uvjeriti potrošača da ste vi najbolji, te će im dati razlog da ostanu uz vas.
Jedinstveno iskustvo posjetitelja – dobar tekst će često ostaviti čitatelja i potencijalnog kupca zadovoljnim s jasnoćom iznesene informacije te načinom na koji su njihova pitanja dobila odgovor. Jedan iskusni tekstopisac kaže kako biste trebali pisati tekst tako da ne idete nužno u dubinu prilikom ispravljanja te da pričekate rezultate. Usporedite te rezultate sa situacijom kada pregledate sve iz perspektive čitatelja, te otkrijte razlike u učinku stvorenom u iskustvu posjetitelja.
Pojavljivanje organskih linkova – organski linkovi su oni koje vaša stranica dobiva od druge web stranice besplatno. Oni s u osnovi temelje na kvaliteti ili vrijednosti koju vaša stranica stvara. U konačnici, to poboljšava SEO rangiranje vaše stranice te tako povećava šansu za više prodaja zbog dobrog teksta koji se nalazi na vašoj web stranici.
Povećani prihodi – ovisno o prirodi vašeg posla, dobar će tekst općenito voditi povećanim razinama prihoda. Dobar tekst u slučaju bloga će vam donijeti prihod zbog klikova koje vam donosi klikanje na reklame koje se prikazuju na vašoj stranici. Ako prodajete brošure, pamflete, časopise, knjige ili druge publikacije tada trebate dobro napisani tekst na web stranici jer će vam to zapravo rezultirati boljom prodajom.
Optimizacija internetskih tražilica – optimizacije internetskih tražilica, obično skraćeno kao SEO (zbog engleskog naziva search engine optimization), je proces poboljšavanja sadržaja web stranice tako de ona bude bolje rangirana u tražilicama. Dobro napisani tekst rezultira stvaranjem sadržaja koji je primamljiv za korisnike. To vodi k stalnoj bujici novo-dolazećih korisnika koji će biti gladni onoga što ima imate za ponuditi.
Pisanje dobrog teksta nudi brojne prednosti koje možete ostvariti u svijetu pisanja sadržaja i reklamiranja.
Dobro napisani tekst prenosi poruku u ciljanom tonu što rezultira uvjeravanjem potrošača, te tako vodi izgradnji visoko vrijedne veze s čitateljem koji će uvijek biti od iznimne važnosti za vašu tvrtku.
Tekst će se fokusirati na važne činjenice o vašem proizvodu ili usluzi koju nudite vašim potencijalnim potrošačima. To je obično glavni naslov onoga što želite ponuditi vašim potencijalnim klijentima.
Ako je proizvod koji nudite nov ne tržištu ili blago drugačiji od većine, tada će dobar tekst uokviriti sve prednosti vašeg proizvoda za potencijalne kupce. To znanje omogućuje kupcu da odbaci vašu konkurenciju na temelju znanja da postoje određene usluge koje će uživati ako odabere vaš proizvod, a da se to neće ostvariti ako bude koristio zamjenu za vaš proizvod.
Dobar će oglas obično ukomponirati grafiku zajedno s tekstom. U slučaju da nema nikakvih slika ili videa, tada oni mogu biti uključeni da ponude dodatne detalje o danom proizvodu ili usluzi. Takva grafika lakše zapinje za oko pa na taj način povećava šancu da s određenim kupcem zaključite prodaju.
Dobar oglas također otkriva vaše najvažnije prodajne aspekte. To se zbiva kada koristite sposobnost pisanja da stvorite želju u čitatelju da uživa u prednostima koje nudi vaš proizvod. Oglas također daje dokaze i osvrte korisnika o vašem proizvodu. Ovo stvara vjerodostojnost koja je potrebna da bi vaši čitatelji odlučili da žele ono najbolje za sebe.
Dobro napisani tekst oglasa vam omogućava da ostvarite veću promociju, što dalje možete osnažiti putem drugih tehnika.
Pisanje tekstova je način interakcije s vašim korisnicima na način da ako je platforma koju koristite blog ili web stranica koja potiče interakciju putem emaila, tada će korisnik biti u mogućnosti da vam postavi bilo koja pitanje koje možda ima, na koje vi možete odgovoriti u sljedećim izdanjima pisanih tekstova.
Dobro napisani tekst razvijen iz uvjerljive perspektive može otopiti ledeno srce kupca i promijeniti njihov način percepcije, osobito ako su prije toga gledali na vaš proizvod na negativan način.
Cijena pisanje teksta oglasa
Nije lako napisati dobar tekst oglasa. Istraživanja pokazuju da su mnoge tvrtke stekle prednost na tržištu zahvaljujući investiciji u dobro pisanje tekstova oglasa (copywriting). S druge strane, njihova je konkurencija izgubila u toj utakmici zbog neulaganja ili lošeg ulaganja u copwrite uslugu.
Praktično govoreći, vrlo je teško vrednovati pisanje tekstova u novcima. Pisanje tekstova oglasa košta različito od jednog autora do drugog. Međutim, većina autora tekstova naplaćuju između 200 i 400 kuna po satu za profesionalne usluge pisanja tekstova. Bez obzira na to, postoji i mali broj vrlo iskusnih autora tekstova koji naplaćuju i preko 500 kuna po stranici za svoje usluge. Zbog toga, prava cijena koju ćete platiti za pisanje oglasa će posve ovisiti o procijenjenom broju sati koje ćete provesti da biste napisali tekst oglasa. Na primjer, SEO članci od 500 riječi mogu biti profesionalno napisani u roku od 2 do 4 sata, 2 do 3 sata se može potrošiti na jedno priopćenje za medije, 2 do 3 sata će trajati izrada profesionalnih kataloga, 2 do 5 sati se procjenjuje da je potrebno za savršeni bilten, 1 do 3 sata će biti potrošeni za smišljanje autoritativnih email marketinških pisama, dok će 1 do 3 sata biti potrebni za učinkovito ponovno pisanje bilo kojeg postojećeg web sadržaja. Važno je primijetiti da je poštena upotreba važna za dobar tekst oglasa. Poštena upotreba je savršeni kriterij za postizanje cijene dobrog teksta oglasa, a tri glavna čimbenika koja će utjecati na poštenu upotrebu pisanja teksta uključuju:
Transformacija – ovo uključuje svrhu teksta oglasa kao i njegove osobine. Kod ovog čimbenika, trebate odrediti je li tekst napravljen iz već postojećeg teksta ili iz potpuno novog izvora pisanja. Ako je napravljen iz već postojećeg napisanog teksta, tada će zasigurno biti jeftinije nego da ga je autor napisao od početka do kraja iznova.
Osobine teksta oglasa – ovo posve počiva na pouzdanosti izvora koji koristite za pisanje oglasa. Poštena upotreba teksta oglasa zahtijeva da u njega stavite činjenice koje su više iz praktične, stvarne životne situacije nego iz neke izmišljene. To znači da su prethodno objavljeni radovi povezani s vašim područjem ključni. Čitatelji bi radije vidjeli kako neko postojeće područje biva uzdrmano i postaje stvarnije nego da čitaju o nečemu što govori o idealnim situacijama, kakve ne postoje.
Značajnost dobivenog teksta – činjenica da se možete zanijeti u pisanju teksta ne znači da sve što u njega stavljate trebate uzeti iz već postojećeg izvora. Što manji dio uzmete iz nečeg već postojećeg, to je vaš tekst pošteniji. Stoga je važno odrediti udio koji trebate nabaviti kako biste znali koja će biti tražena cijena u iznošenju svježeg istraživanja na tržište.
Danas dobri tekstovi dolaze kada zaposlite profesionalnog tekstopisca da to napravi za vas. U današnjem svijetu, sve se vrti oko specijalizacije i podjele radnih zadataka što često rezultira visokom efikasnošću, inovacijom i većom produktivnošću.
U određivanju cijene pisanja tekstova, glavni aspekt koji trebate imati na umu je – kvaliteta. Možete naći pružatelja usluga pisanja tekstova već za 20 kuna po tekstu, ili čak i niže, ali sadržaj će biti mnogo sličniji onome na drugim stranicama, a to dugoročno neće poboljšati rang vaše stranice u internetskim tražilicama, budući da je većina sadržaja kopirana s drugih stranica. Međutim, profesionalni tekstopisci, koji rade za agencije za pisanje i reklamu, su se izdvojili i pružaju usluge pisanja tekstova za od 400 kuna po stranici pa do rekordnih 2000 kuna po stranici, ali sadržaj je dobro napravljen.
Drugi tekstopisci daju popuste za male i firme koje tek počinju izlaziti na tržište, zato što takve firme neće snositi toliko visoke troškove za usluge pisanja tekstova.
Postoji nekoliko čimbenika koji utječu na cijenu dobrog pisanja teksta oglasa:
Potrebne vještine – ovisno o tipu teksta, potrebne su različite razine vještine pisanja. Možete smanjiti troškove tako što ćete sami postati tekstopisac. Inače, treba vam profesionalac kojem ćete platiti profesionalnu stanicu da napravi taj posao savršeno.
Tip tekstopisca – različiti tipovi tekstopisaca zahtijevaju različite satnice, ovisno o tome što trebaju uložiti u taj posao. Niže u tekstu se nalaze različiti tipovi tekstopisaca koji vam mogu zatrebati:
Samostalni tekstopisci, to su nezavisni djelatnici kojima plaćate izravno za njihove usluge putem online portala za samostalne djelatnike. Takvi tekstopisci mogu izvršiti bilo koji tip posla, ovisno o njihovoj stručnosti.
Tekstopisci iz agencije, to su tekstopisci koji inače rade za neku digitalnu agenciju, agenciju za PR, agenciju za traženje, studije za grafički dizajn, marketinške agencije i druge. Većina radi u multinacionalnim kompanijama.
Tekstopisci reklama, ovo su najistaknutiji tekstopisci zato što se reklame nalaze posvuda u medijima. Oni znaju kako izložiti sadržaj teksta i za tiskovne i za audio medije.
Izdavački tekstopisci, ovo su tekstopisci u čijem smo radu uživali jer smo svi pročitali barem jednu knjigu ili časopis. Njihove satnice variraju sa stupnjem profesionalnosti kojeg moraju unijeti u pisanje sadržaja teksta.
Tekstopisci web stranica, ovo je danas popularni tip pisanja tekstova. Postoje milijuni web stranica i blogova, koji se masovno koriste diljem svijeta. Različiti poslovi trebaju dobre tekstopisce da im pomognu prodati i zaštiti njihov sadržaj od zloupotrebe na neovlašteni način. Pisanje za web stranice je postalo vrlo dinamično, a pisanje članaka i SEO pisanje se sve više udaljava od svojih granica kako sve više kompanija cilja na više stope konverzije.
Premija za tekst – ako je za vaš tekst važno da bude zaštićen, tada biste trebali zaposliti profesionalne tvrtke koje će vam pomoći da ostanete zaštićeni. Na primjer, copyscape vam može pomoći da zaštitite premije vaših web stranica tako što ćete platiti određeni iznos po riječi. U većini slučajeva, 5 centa po riječi je dovoljno da vaša web stranica bude u potpunosti zaštićena.
Vremenski okvir – vremenski okvir unutar kojega želite imati gotov vaš tekst je također jedna od odrednica cijene teksta. Na primjer, ako imate vrlo kratki rok, tada ćete morati snositi veće troškove. Dulji vremenski okvir također može značiti da je za posao potrebno više istraživanja i više sadržaja, što također znači veću cijenu.
Osobine – dobar pisac tekstova mora imati svoju ciljnu publiku na umu. Ako se radi o djeci, tada treba upotrijebiti mnogo slika i vizualne umjetnosti. Ako objašnjavate proces onda to morate pokazati s odgovarajućim crtežima i videima. U osnovi, što imate više grafičkih dodataka to je viša cijena pisanja teksta.
Okolina – ovo je vrlo zbunjujući koncept, ali je u osnovi vrlo jednostavan. Okolina se sastoji od mjesta korištenja – to može biti u uredu, na ulici ili kod kuće. Pisanje teksta za korištenje kod kuće može biti napisano u bilo kojem formatu jer u nema pravnih procedura, te je zbog toga jeftinije. Ako se tekst koristi na ulici za reklamu tada ćete možda morati provjeriti kakvi su državni zakoni koje tu treba poštivati, te će zbog toga biti malo skuplje jer će vam trebati stručnjaci. Tekst koji će se koristiti u uredu će biti najskuplji jer ćete trebati nadodati pečat tvrtke, stvoriti mjesto za sve potrebne potpise, za službeni grafički dizajn kompanije i tako dalje.
Pravne dimenzije – svaka industrija ima svoje jedinstvene pravne dimenzije koje treba poštivati. S obzirom na to, tekstopisac mora razumjeti prave aspekte industrije u kojoj djeluje tako da ostvari očekivanja te industrije. Ako su pravne dimenzije dalekosežne, tada očekujte da ćete morati platiti više kako biste dobili dobro napisani tekst.
Izvrsni tekstopisci mogu naplatiti svojim klijentima 5 kuna po riječi da bi svoje tekstove savršeno napisali. Jedna stvar u koju možete biti sigurni kod profesionalno napisanih tekstova jest da će stopa konverzije biti toliko visoka da će nadići trošak pisanja teksta. Na primjer, recimo da u konačnici platite 10 000 kuna za prodajni text, kojeg će te koristiti za web stranicu, tisak ili negdje drugdje, koje na kraju pokrene promet od nekoliko tisuća kuna tjedno. Svaki dan prodate 90 proizvoda po prosječnoj cijeni od 500 kuna po proizvodu a trošak svakog proizvoda je 400 kuna. Ovo znači da ćete u jednom tjednu ostvariti profit od 9000 kuna. To je mnogo bolje nego da ste potrošili manje novaca na pisanje koji će prodati jedva 10 proizvoda na dan, te je u tom slučaju takav trošak razumljiv i opravdan.
Kvalitetan tekst oglasa
Što općenito čini dobar tekst oglasa (engl. copy). To je teško pitanje jer se čini da ne možete na njega lako odgovoriti samo gledajući neki oglas.
Općenite značajke dobrog teksta oglasa uključuju ono što oglas ustvari i jest, ono čemu je oglas namijenjen i ili ono što treba postići te oblik koji oglas poprima. Dalje u tekstu se nalaze stvari koje trebate potražiti kako biste saznali što čini dobar tekst oglasa:
Uvod – već od uvodnih ulomaka teksta oglasa trebalo bi biti lako prosuditi što čini dobar oglas. Uvod bi trebao biti zanimljiv i toliko primamljiv da natjera čitatelja da projuri dalje niz tekst u želji da sazna više o temi. Ako oglas govori o različitim načinima zarade putem interneta, tada bi trebao biti dan primjer kako je netko s nevjerojatno malo uloženog kapitala sada vlasnik dvorca iz snova, kako bi čitatelj to gledao sa stavom: I ja mogu ovako uspjeti.
Cilj – dobar oglas je obično napisan s nekim ciljem na umu i pisac ima poriv da ostvari taj cilj pod svaku cijenu. Ako pišete objašnjenje osobitosti nekog novog proizvoda, tada te osobitosti trebaju biti jasno iznijete. Ako pišete kako biste uvjerili kupca da prihvati ili kupi proizvod, tada kupac treba biti uvjeren na kupnju. Na primjer, ako je riječ o besplatnom uzorku tada bi se u tekstu trebao pojavljivati veliki natpis BESPLATNA ZUBNA PASTA ili slično, kako bi ciljevi bili ostvareni.
Jasnoća – ima slučajeva kada su tekstopisci pisali dvosmisleno i nejasno te nisu postigli nekakav učinak. To se obično pripisuje činjenici da poruka nije dobro dizajnirana da bi mogla biti jasno predstavljena. Na primjer, ako pričate o izdržljivim podnim rješenjima za različite tvrtke, tada je važno koncentrirati se na čimbenike izdržljivosti a ne nužno na razinu ravnomjernosti koju taj pod postiže. Ako tekst oglasa ima neku poruku, ona ne bi trebala biti viša znanost. Umjesto toga, trebala bi biti jednostavna kako bi ju mogli razumjeti i laik i profesionalni čitatelj ili kupac.
Stvarnost – dobar oglas mora predstavljati situaciju iz stvarnog života a ne nešto što se događa samo u izmišljenom svijetu, kao na prijem na filmu. Primjerice, ne možete reći ljudima da je knjiga prošle godine prodana u SAD-u u 2 milijarde primjeraka, kada čitava populacija SAD-a broji tek 300 milijuna ljudi. Stoga bi se tekst oglasa trebao činiti što stvarnijim i istinitijim u danim okolnostima.
Paradigma – dobar oglas bi trebao imati paradigme i odgovarajuće primjere kako bi se teoretski koncept dobro ugradio u um čitatelja. Primjerice, ako oglas reklamira čistač kompjutera, tada bi trebao imati neke slike koje pokazuju koliko je virusa i anomalija nađeno u sustavu tijekom skeniranja te činjenicu da je sada sustav posve čist od grešaka nakon što se primijenio čistač kompjuterskog registra.
Poznavanje publike – greška koju mnogi tekstopisci rade je nemogućnost razumijevanja publike kojoj se obraćaju. Tekst bi trebao uključiti kulturne utjecaje koji okružuju ciljnu skupinu. Na primjer, dobar tekst oglasa ne može govoriti o prikladnosti hotela za odmor gay parova, kada je populacija kojoj se obraća puna postojanih kršćana i gorljivih muslimana. Je li publika visoko moralna kao ona u SAD-u? Ako jest, tada će se dobar oglas držati zadanog moralnog koda.
Kretanje – dobar oglas bi trebao biti pun kretanja i toka, te zadivljujući za čitatelja. Primjerice, ako je tekst namijenjen inspiraciji i motiviranju ljudi da ostvare neka dostignuća za vrijeme svog radnog vijeka, tada bi dobar oglas trebao predstavljati scenarij o ljudima koji su počeli od ničega i uspjeli nakon trnovitog puta. Na ovaj način će čitatelj biti u potpunosti uvjeren jer je na kraju teksta ta poanta, pa će pričati o tom primjeru a ne nužno o gramatici koja je predstavila poantu.
Relevantnost ovo nije lagani aspekt za primjenu ali je možda najvažniji aspekt koji čini dobar tekst oglasa. Što se tiče relevantnosti, trebate staviti sebe u položaj čitatelja kako biste mogli odrediti što je relevantno. Na primjer, ako govorite o matematičkoj formuli povezanoj s nekim kompjuterskim programom, čitatelj će htjeti vidjeti koliko je ta formula primijenjena a ne kakve su kontrole informacijskog sustava potrebne u primjenjivanju formule. Ovo općenito znači da bi mala digresija lako mogla uzrokovati promašaj ukupnog cilja.
Originalnost-– dobar tekst oglasa mora biti originalan i jedinstven u svojem sadržaju. Stavite se u položaj čitatelja koji je upravo završio čitanje knjige o Binomijalnoj nomenklaturi i sada prelazi na sljedeću knjigu i tamo pronalazi tek vrlo male varijacije u sadržaju i strukturi u odnosu na prvu knjigu. Uzevši prvu knjigu shvaća da je napisana 1998, a vaša napisana 1999 ima drugačije autore, usprkos vrlo sličnom sadržaju. To vam može nanijeti više štete nego koristi u ostvarenju prvotnih ciljeva knjige.
Dizajn sveukupni dizajn teksta zapravo određuje je li predstavljač teksta organiziran ili ne. S obzirom na to, tekst bi trebao biti logično i kronološki napravljen, predstavljajući ideje od najkompliciranije do one najjednostavnije za shvatiti.
Dobar tekst je obično bez greške u svom konačnom obliku. Ako nađete neke greške znat ćete da nije bio pregledan prije predstavljanja konačnom korisniku. Strateška prezentacija teksta ga obično označi kao dobrog ili lošeg, uključujući i sve detalje koje ima kada se predstavlja publici.
Budući da tekst ima svoje ciljeve, ti ciljevi moraju biti ispravno poslagani da bi se tekst smatrao dobrim. Stoga, svatko u sadržaju treba odigrati svoju ulogu. Primjerice, ako čitatelj u tekstu nalazi informacije o proizvodu, tada u njemu trebaju biti linkovi koji vode do dodatnih informacija, a ako je čitatelj zadovoljan s informacijama koje je otkrio, tada trebaju postojati i linkovi prema kupnji tog proizvoda.
Ovo su, između ostaloga, faktori koje trebate potražiti u dobrom tekstu oglasa.