Zašto su vam potrebne društvene mreže?

Iz perspektive vlasnike male tvrtke, ulaganje vašeg vremena u marketing društvenim medijima se čini kao rizična avantura. Vjerojatno biste morali naučiti mnogo o temi prema kojoj prirodno možda i ne naginjete ili zaposliti nekoga na položaj menadžera društvenih medija. Čak i ako nekoga zaposlite, morali biste znati dovoljno o njegovom/njezinom poslu kako biste mogli procijeniti njihovu kvalitetu rada. I bojite se kako bi sav taj trud mogao ostati bez učinka. Naravno, to bi bilo neprihvatljivo budući da je gubitak vremena ujedno gubitak novaca. No, unatoč skepsi koju možda osjećate, postoji mnogo uvjerljivih razloga zašto biste se trebali pozabaviti društvenim medijima te zašto su oni ipak vrijedni vašeg vremena.

Besplatno je!

Za razliku od tradicionalnih oglašavačkih tehnika, koje uključuju reklame u tisku i na televiziji, marketing putem interneta je obično besplatan. Web stranice često imaju bannere ili pop-up reklame, za koje također trebate platiti, ali posjedovanje vlastite web stranice ili računa na društvenim mrežama je potpuno besplatno. Usluge profesionalnog menadžera društvenih medija će vas koštati, ali s druge strane, objava vaših tradicionalnih reklama na radiju ili televiziji bi vas ionako koštala više. Najbolji argument za korištenje marketinga društvenim medijima je činjenica da praktički sve poznate multinacionalne kompanije, koje imaju dovoljno novca za snimanje profesionalnih TV reklama, također koriste društvene medije. Na TV-u možete vidjeti sve više reklama koje završavaju tako da osoba na reklami govori gledateljima da pogledaju web stranicu proizvoda za više informacija. Tiskane reklame također počinju sve više imati QR kodove. Ovi QR kodovi se mogu skenirati mobitelom ili kompjuterski te tako usmjeriti gledatelja na web stranicu proizvoda. U zamjenu, proizvodi imaju cijele web stranice posvećene njima te korisnici tako mogu interaktivno komunicirati putem društvenih medija. Reklame sve više usmjeravaju gledatelje s tradicionalnih načina na one elektroničke.

Vidljivost vam se povećava kad postanete viralni

Ako je vaša kompanija mala i pokušavate prodati proizvod ili uslugu na tržištu na kojem ste još posve nepoznati, onda trebate uložiti trud da biste postali poznati. Svi slavni brandovi i kompanije, za koje biste tipično rekli da imaju odličnu vidljivost te su vrlo prepoznatljivi, su slavni zbog silnih godina napornog rada uloženog u eri prije Interneta. Vi, s druge strane, biste mogli dobiti odličnu vidljivost unutar puno kraćeg vremena zahvaljujući čudima online svijeta. Aktivnim korištenjem društvenih mreža kao što su Twitter i Facebook ili drugim oblicima društvenih medija kao što su YouTube, možete povećati informiranost o svojoj kompaniji u vrlo širokoj zajednici (ako ne i diljem svijeta). Jedna od najboljih stvari oko Interneta je da se njime sve može učiniti viralnim. Ako jedna osoba podijeli nešto o vašoj kompaniji na njegovom ili njezinom Facebook profilu, tada svi njegovi/njezini prijatelji mogu to vidjeti, a neki od njih će ih podijeliti dalje. Kada informacija o vama putuje kroz društvene mreže ona se ne duplicira (svaka osoba dijeli s dvije nove osobe), nego se vjerojatno ustostručava (svaka osoba dijeli s možda stotinama novih ljudi). To znači dijeliti viralno.

Oglašavanje na TV-u, u novinama ili dijeljenje letaka na glavnom trgu vašeg grada nikada neće doprijeti do toliko velikog broja ljudi. Prema nekim statistikama, samo 14% ljudi vjeruje tradicionalnim reklamama i mnogi prebacuju program ili utišavaju televiziju za vrijeme reklama (zar to nismo svi učinili u nekom trenutku?). S druge strane, gotovo 90% ljudi vjeruje preporukama drugih ljudi. Budući da je osnova društvenih medija dijeljenje sadržaja i mišljenja među ljudima, to je ujedno i najbrži način da se dobar glas o vašoj usluzi ili proizvodu daleko čuje i dopre do publike. A dodatni plus kod marketinških kampanje putem društvenih medija jest da se vaša vidljivost nastavlja povećavati nakon dobro provedene kampanje – spominjat ćete se u blogovima, uspostavit će vam se prisutnost na društvenim mrežama, dobit ćete bolji SEO, itd.

Dopiranje do ciljne publike

Uz pomoć društvenih mreža i blogova možete učiniti ono što nikada ne biste postigli reklamama na TV-u, radiju ili novinama. Možete doći do točno određene ciljne publike kojoj želite prodati svoj proizvod. Tradicionalno reklamiranje pokušava doći do ciljne publike tako što se reklame vrte na TV-u za vrijeme onih emisija ili u novinama na onim stranicama (i u novije vrijeme, web stranicama) gdje bi ciljna populacija najvjerojatnije mogla provoditi svoje vrijeme. No dobivanje najpopularnijih marketinških prostora, bilo da je riječ o popularnim TV emisijama ili prvim stranicama novina, zahtijeva novce. Društveni mediji mogu ići i dalje od toga i naciljati nevjerojatno specifični dio populacije (od tinejdžerica koje zanimaju vampiri do žena pobornica sirove hrane koje su upravo dobile prvo dijete) i to s uz manje novaca. Jedino što trebate jest dizajnirati i provesti dobru kampanju, a tu će vam trebati specijalisti u polju marketinga društvenim mrežama.

Kako bismo sve ovo učinili nešto manje apstraktnim, dat ću vam primjer korištenja blogova u svrhu promocije vaših proizvoda. Blogovi su vaši najučinkovitiji saveznici u marketinškoj kampanji društvenim medijima. Postoje blogovi o tehnologiji, blogovi o zdravlju, putovanjima, kozmetici, obrazovanju, modi, umjetnosti, glazbi, domu i obitelji, itd. Ima mnogo područja u kojima stalno niču novi blogovi i postaju dio onilne zajednice. Za vas je važno da ljudi koji se zanimaju za neko područje, čitaju takve blogove. Ljudi koji pišu blogove žele zadržati publiku koja ih čita, pa tako stalno traže što ima novoga na tržištu unutar njihove tematike. Ako koristite društvene mreže da promovirate vaše usluge, informacije o vama će u nekom trenutku doći do nekog blogera koji piše vezano uz vašu nišu. Dakle, ako ste nedavno otvorili restoran ili zalogajnicu s posebnom orijentacijom na primjerice zdravu hranu, sporu hranu ili možda vegansku hranu, vaš je cilj dobiti dobru ocjenu o vašoj usluzi na nekom ili više blogova vezanim uz zdravlje, hranu, obiteljski život i / ili veganstvo. Tako vaš proizvod, pozitivno ocijenjen od strane jedne osobe na blogu, može doprijeti do cijele zajednice potrošača orijentiranih na slične proizvode.

Održavanje uspostavljenih veza

Jednom kada ste postali viralni i dopreli do velikog broja ljudi te izgradili vašu online zajednicu sljedbenika, dolazi vrijeme za održavanje tih veza. Sjajna je stvar kod interneta da to ne zahtijeva toliko mnogo vremena kao interakcija licem u lice. Putem društvenih medija možete svojim klijentima pružiti korisničke usluge u stvarnom vremenu. Ljudi ne moraju dolaziti do vašeg ureda ako imaju neki problem, ne moraju čekati operatora da se javi u službi za korisnike ako se trebaju na nešto požaliti, itd. Mogu iznijeti i objasniti problem s kojim su se susreli izravno na vašoj web stranici ili društvenoj mreži. Naravno, i sami vidite kako bi to moglo biti potencijalno problematično. Ako postoji problem, svi će tako saznati za njega. No, s druge strane, vi možete saznati za problem, odmah odgovoriti svojim klijentima i odmah im reći da će problem uskoro biti riješen. Na taj način možete ostaviti dobar dojam tvrtke kojoj je stalo do mišljenja njenih korisnika i koja posluje odgovorno.

U tom trenutku, ako već niste, morali biste imati osobu koja se isključivo bavi društvenim medijima. Da bi posao dalje funkcionirao online kako treba, toplo se preporuča zapošljavanje menadžera društvenih medija. Uspostavljanje online zajednice je često lakše nego održavanje takve zajednice, iako je čak i za to potreban stručnjak koji osigurava učinkovitost. Ako ste bili uspješni u prvom dijelu, u drugoj ćete fazi biti obasipani s interakcijom s ljudima. Menadžer društvenih medija može učinkovito odgovoriti na komentare vaših korisnika te ih iskoristiti na najbolji mogući način za unaprjeđivanje vašeg posla, budući da to i jest njihov posao. Vi pak, kao vlasnik, možete nastaviti upravljati vašom tvrtkom i svim osobljem, dok se menadžer društvenih medija bavi s vašom online zajednicom.

Slušanje i odgovaranje je veliki dio uspješne interakcije s vašim korisnicima. Ne biste na to trebali gledati kao na klasične knjige za žalbu i na način na koji su se one koristile. Vaši korisnici mogu biti važan resurs i mogu dati sjajan doprinos poboljšanju vašeg proizvoda ili usluge. Mogu iskazati svoje potrebe i tako vam dati ideju za novi proizvode koji bi ispunio njihove potrebe i vama omogućio da ispunit novu nišu na tržištu. I sve se to dovija u stvarnom vremenu i mnogo brže nego što se odvijao napredak tradicionalnih kompanija. To je vrli novi online svijet, i kreće se mnogo brže nego što ste vi naviknuti. Kako biste održali korak s njime, trebate se baciti u svijet društvenih medija i na vrijeme osigurati kartu za taj vlak prije nego ode bez vas.

Cijena vođenje društvenih mreža

Ako još ne znate što je marketing društvenim medijima, trebate brzo naučiti, zato što je njegovo vrijeme stiglo i vaš će posao zapeti ako nastavite odgađati korištenje društvenih mreža. S obzirom na trenutnu situaciju u svjetskom gospodarstvu, kompanije sve više okreću leđa vrlo skupim tradicionalnim marketinškim tehnikama, kao što su tisak i tv. Tvrtke danas aktivno traže nove jeftinije načine da povećaju informiranost o sebi i povećaju si broj klijenata. I taj su način pronašle u Društvenim Medijima.

Pravila igre

Društveni mediji su trenutačno vruća tema te se mnogi bacaju u novu karijeru u tom području. Sada je i pravo vrijeme za to, jer nikada nije bilo toliko mnogo poslova u branši društvenih mreža. To je zbilja odlična vijest za one koji smatraju da imaju karakteristike potrebne za bavljenje menadžmentom društvenim medijima. No, ako ste na drugoj strani i tražite nekoga za tu poziciju, onda biste trebali biti oprezni da vam ne pobjegnu odlični menadžeri društvenih medija, koji će vjerojatno imati prenatrpani raspored ovih dana. Kada birate koga će te zaposliti, dobro pogledajte njihove preporuke i pogledajte ovaj vodič o tome koje kvalitete čine dobrog menadžera društvenim medijima.

Dakle svi se slažemo kako trebate nekoga da se bavi menadžmentom društvenih medija za vas, ali postavlja se važno pitanje kako to izvesti i koliko će vas to koštati? Mogućnosti su sljedeće: zaposliti nekoga za stalnu poziciju menadžera društvenih medija (ili prebaciti na tu poziciju nekoga tko već radi u vašoj firmi) ili platiti usluge vanjskog profesionalca. Kada se odlučite što će biti taj prvi korak, tada ćete se naći pred teškom dvojbom. Željet ćete znati koliko će vas to koštati, i željet ćete neku garanciju da će taj novac biti pametno utrošen. Kao i sve drugo u životu, u menadžmentu društvenih medija vrijedi pravilo – koliko para, toliko muzike. U prosjeku, menadžeri društvenih medija će vas stajati između 2000 i 15000 kuna mjesečno.

Kada uzmete vašeg čovjeka

Jedna od opcija je da istrenirate nekoga od vaših postojećih zaposlenika za menadžment društvenih medija. Usluge profesionalnog konzultanta koji bi neko vrijeme radio s vašim zaposlenikom na treningu će vas koštati između 200 i 1000 kuna po satu. To bi mogla biti mnogo jeftinija opcija, a moguće i jednako učinkovita, ako već imate nekoga u tvrtki tko se bavi s PR-om, a dobar je u tome i ima strast prema društvenim medijima. S druge strane, možete educirati sebe ili nekog drugog iz vaše tvrtke na seminaru ili radionici o menadžmentu društvenih medija. Ove radionice mogu značajno varirati u cijenama (od nekoliko stotina do nekoliko tisuća kuna za radionicu). Stoga biste prvo trebali dobro istražiti što vam nude za taj novac i kakvu su garanciju spremni dati.

Zapošljavanje profesionalca

Ako se odlučite na zapošljavanje profesionalca da radi za vas, tada ćete trebati donijeti još jednu važnu odluku. Većina stručnjaka menadžera društvenih mreža nudi nekoliko paketa svojih usluga. Osnovni paket bi bio izrada vaših Facebook, Twitter, Google+ i LinkedIn stranica, kao i stvaranje vašeg Youtube kanala. Ovaj osnovni paket bi vas mogao koštati između 2000 i 15 000 kuna jednokratno prilikom izrade, ili od 2000 – 10 000 kuna mjesečno, ovisno o sadržaju. Za minimalnu cijenu dobijete samo izradu ovih stranica, pa dalje kako cijena raste menadžer društvenih mreža vam može obećati i određeni broj tisuća lajkova, tweetova, redovitu nadopunu sadržaja vaših socijalnih mreža i Youtube kanala pa čak i pisanje na blogu. Kao što smo već rekli, blogeri su vaši najvrjedniji saveznici u marketinškoj kampanji na društvenim mrežama, tako da bi vam bilo pametno imati vlastiti blog sa relevantnim i dobrim sadržajem, na kraju što će te dijeliti preko društvenih mreža, ne možete dijelite samo tuđe sadržaje, onda promovirate uglavnom druge.

Morate li zbilja platiti toliko?

Čini se da većina ljudi u biznisu počinje shvaćati kako društveni mediji, iako su besplatni za upotrebu, ne čine ništa posebno ako u njih ne uložite novac i vrijeme. Ali ne biste se trebali dati prevariti od strane ljudi koji traže velike napuhane cifre i daju vam lažna obećanja. Kada zapošljavate nekoga na poziciju menadžera društvenih mreža ili konzultanta za pokretanje kampanje, bloga ili društvene mreže, pregovarajte o cijeni i budite sigurni da vam neće prodati maglu. Uvijek možete tražiti dokaz njihove ekspertize, a to znači konkretan dokaz. Ako ćete već uložiti novce u menadžera ili konzultanta za društvene medije, onda zaslužujete znati koliko i kada će vam se to isplatiti.

Zapošljavanje profesionalca se čini kao mnogo sigurniji izbor nego metoda uradi sam. Ali trebali biste imati na umu da sve to možete napraviti za puno manje novaca, no to je i riskantniji pristup. Ljudi koji se reklamiraju kao stručnjaci / profesionalci / zvijezde menadžmenta društvenih medija će tražiti nevjerojatne satnice. Mogu vam naplatiti 50 000 kuna ili više za izradu strategije marketinga društvenim medijima. Za ovoliko novaca će vam obično dati i neku garanciju, no to je svejedno preskupo za vlasnika neke manje firme. Ako ćete zaposliti nekoga na stalnu poziciju menadžera društvenih medija, trebate provjeriti njihove sposobnosti i pritom ih platiti prema znanju a ne prema opsežnom vokabularu kojim vam prodaju svoje usluge kroz privlačne fraze. Također, trebali biste ih kontrolirati da rade ono za što ste ih zaposlili i da njihov posao (i novac koji vi pritom trošite) donosi rezultate. Dobra ideja bi bila da imate ugovor po kojem plaćate razumno malu plaću svom menadžeru društvenih medija te mu dajete bonus ovisno o efikasnosti kampanje. To je prilično motivirajući sustav te će vam ukazati na razliku između lažnjaka koji su puni velikih riječi i stručnjaka koji znaju što rade.

Kvalitetno vođenje društvenih mreža

Uspon društvenih mreža, kojemu smo svjedočili krajem prošlog desetljeća, pokrenuo je neke nove tipove radnih mjesta, koji nisu postojali u doba prije pojave društvenih mreža i prije nego što su one pokrenule revoluciju naših marketinških strategija. Jedan od tih novonastalih radnih mjesta je menadžer društvenih medija. Smatrati ove menadžere ljudima koji samo pišu priopćenja za javnost, ažuriraju web stranice svoje kompanije ili dogovaraju učestalost reklama na radiju i televizijama, je uistinu staromodna ideja.U lipnju 2012. Facebook je objavio kako se broj njihovih aktivnih korisnika popeo na 955 milijuna ljudi. Imajući to na umu, nitko tko se bavi marketingom više ne može ignorirati društvene mreže. Prema stranici socialnomics.com 90% osoba vjeruje ocjenama i mišljenjima drugih korisnika društvenih mreža pri odluci o kupnji nekog proizvoda, dok istovremeno samo 14% osoba vjeruje reklamama. Upravo zbog toga u marketinšku igru ulaze menadžeri društvenih mreža. Njihov je zadatak upravljati društvenim medijima, osobito društvenim mrežama, i tim putem vršiti marketing u ime pojedinaca ili organizacija.

Takav se posao odvija putem različitih platformi poput blogova i web stranica, društvenih mreža kao što su Twitter i Facebook, stranica za video i podcaste, online radija i streaming uživo, stranica za ocjenjivanje proizvoda od strane potrošača i stranica za bookmark. Mogućnosti su ogromne i svakodnevno se povećavaju. Kako bi se sve to uspješno održavalo, menadžer društvenih mreža mora uložiti puno truda u svoj posao. Mnoge tvrtke nemaju dovoljno vremena ili nemaju osobne dovoljno vješte u pisanju i dobro potkovane u tehnologiji, da bi to uspješno radile. U ovim okolnostima, menadžer društvenih mreža postaje prva crta online komunikacije i marketinga.

Međutim, naći nekog dovoljno sposobnog da preuzme tu ulogu  nije lagan zadatak. Pa, pokušajmo proći kroz osobine koje bi svaki menadžer društvenih mreža trebao imati, te koje bi bile idealne osobine za tu poziciju.

Osnovni preduvjeti

Biti dobar pisac i urednik

Svaki menadžer društvenih medija treba neprestano pisati neki sadržaj i dopune sadržaju, te odgovarati na sve silne tweetove i komentare korisnika. Kako bi to dobro radila, osoba mora imati odlične vještine pisanja u kombinaciji s duhovitim, zanimljivim i osobnim pristupom pisanju. Uspješno pisanje u društvenim mrežama znači brzo zadobiti pozornost sa svojim tekstovima te zatim zadržati interes korisnika prikovan za temu kroz stalno novi svjež i zanimljiv sadržaj. Uspješan menadžer će s lakoćom pisati nadopune statusa i tweetove koji će biti primijećenim, lajkani, dijeljeni dalje i koji će donijeti planirane rezultate, bilo da se bori za neku kampanju ili zagovara neki proizvod.

Imati strast prema društvenim medijima i želju za učenjem o tome

Imati strast prema društvenim mrežama je očita kvaliteta koju bi trebali imati ljudi u ovom poslu. Dobri menadžeri društvenih medija bi trebali biti aktivni na nekoliko društvenih mreža, imati vlastiti blog i vlastito društvo sljedbenika na internetu. Kako bi inače to isto mogli izgraditi za potrebe projekta? Osobe koje imaju ovu strast će puno lakše primijetiti nove i potencijalno uspješne platforme društvenih medija te će biti spremni posvetiti se stalnom daljnjem obrazovanju po pitanju društvenih medija. Takvi će menadžeri redovito tražiti po internetu nove mogućnosti za svoju web kampanju i čitati sve relevantne blogove u tom području, kao što su Social Media Today, Mashable, All Facebook, TechCrunch, Social Times i drugi. Nema dugoročno uspješne medijske kampanje bez neprestanog istraživanja i učenja o razvoju novih mogućnosti u sektoru društvenih mreža. U svijetu u kojem novi elementi interneta evoluiraju brže od virusa gripe, nužno je u svom medijskom timu imati ovakvog entuzijasta za društvenim medijima.

Biti dobar u komunikaciji

Ova osobina praktički samu sebe objašnjava, ali bez obzira na to, nije moguće dovoljno naglasiti važnost odličnih komunikacijskih vještina u areni društvenih medija. Većina posla koju radi menadžer društvenih medija je vezano uz komunikaciju. Oni moraju neprestano nešto govoriti/pisati ili slušati/čitati što drugi imaju za reći. Kako bi to činili dobro, moraju biti snalažljivi, domišljati, strpljivi, fokusirani, ljubazni, dostupni i sveukupno rečeno – istinski društveni ljudi. Ključna stvar u dobroj komunikaciji je sposobnost da se sluša i uistinu čuje druge ljude. Ovdje je velika prednost za ljude koje kao dio svoje osobnosti nemaju veliki ego. Samopouzdane, a ne samodopadne osobe će se puno lakše nositi sa žalbama, koje ne pišu uvijek racionalni ljudi i ne pišu ih uvijek na racionalni način. Stoga, menadžer društvenih mreža treba biti i sam racionalan, ne uzimati kritiku osobno i odgovarati na iste na profesionalan način, koristeći sve te vještine pisanja i komuniciranja koje posjeduje. I sve to ma taj način da se nevjerojatno lako svidi ciljnoj publici.

Imati sposobnost za multitasking orijentiran na detalje

Očito, odličan menadžer društvenih medija mora imati prirodni talent za žongliranje svih obaveza: dizajn strategije društvenih medija, planiranje kampanje, dovođenje i upravljanje osobljem u marketing društvenim medijima, upravljanje kampanjama i svim vezanim svakodnevnim aktivnostima, postanje i komentiranje na svim važnim blogovima, odgovaranje na sve značajne upite i komentare na društvenim mrežama. Kao što si možete i zamisliti, ovo je tona posla. Bez odličnih sposobnosti za multitasking, svaki menadžer društvenih medija će kad-tad izgorjeti i previdjeti mnoge važne detalje u ovoj iznimno brzoj komunikaciji online. Jedan od zadataka na njegovoj listi dužnosti jest i obraćanje pažnje na bilo koje potencijalno štetne ili netočne informacije koje mogu biti postane o njegovom proizvodu ili kampanji. To se ne može postići bez da čovjek ima um orijentiran na detalje koje pretražuje sva relevantna mjesta.

Bonus značajke koje čine iznimnog menadžera društvenih medija

Razumijevanje marketinških koncepata

Ako kombinirate sve gore navedeno s iskustvom u uslugama za korisnike ili marketingu, onda ste na obećavajućem putu za uspjeh. Marketing društvenim mrežama je zapravo razgovor s kupcima, ali je istovremeno samo još jedna marketinška taktika. Kako bi bili dobri u tome, trebate dobro razumjeti kako vaš alat, društveni mediji, rade s drugim aspektima marketinga: sadržajni marketing, SEO i email marketing. Svatko može pokrenuti Facebook kampanju na neku temu, ali dizajnirati je i odraditi planski i strateški za postizanje točno određenog cilja, zahtijeva dobro poznavanje marketinga i njegovih finesa.

Postati istinskim zagovarateljem

Neovisno o čemu je kampanja, ljudi koji u sklopu nje izgrađuju online zajednicu i upravljaju online marketingom, trebaju biti temeljito informirani o onome što prodaju. Odlični menadžer društvenih medija će biti spreman uložiti svoje vrijeme i energiju za učenje svega što se ima za znati o proizvodu ili cilju za koji radi. Kako bi stalno odgovarao i davao svježi sadržaj ljudima, menadžer bi trebao imati i fine detalje i banalnost o toj temi u svom malom prstu. Nadalje, iznimni menadžer društvenih medija će postati istinski zagovaratelj u kampanji. To znači omogućiti da se vaša osobna strast prema onome što promovirate može vidjeti i pročitati u svakom postu i statusu. Voditi kampanju sa iskrom i dopustiti toj iskri da zrači kroz svaku vašu riječ, a istovremeno ne ispadati kao klasični agresivni prodajni predstavnik, je prava čarolija koju samo najbolji mogu postići.

Također bi mogli dodati kako su mnoge od ovih ljudskih osobina poželjne na svakom odgovornom radnom mjestu, kao što su multitasking i dobre komunikacijske vještine. Neke druge općenite kvalitete se tako isto mogu primijeniti i na vođe u menadžmentu društvenih medija: strateško razmišljanje i planiranje, vještine rješavanja problema, fleksibilnost, kreativnost i profesionalnost i tako dalje. Sve ove kvalitete se na neki način provlače i u 6 gore navedenih elemenata te se mogu iščitati između redaka. No, kao i u svakom drugom polju, ključni je faktor voljeti ono što radite i zbilja uživati u svom poslu kao menadžer društvenih medija. Ljudi koji su entuzijastični oko svake nove medijske kampanje koju pokreću će zasigurno uložiti sebe u učenje svega što moraju znati i zato će i odraditi taj posao za svaku pohvalu.

 

Objavljeno dana

Zašto trebate PPC marketing?

Ni jedan online posao ne može preživjeti bez promocije. Pay-per-click (PPC) je jedan od najisplativijih oblika marketinga na internetu. Kada dođe do maksimiziranja povrata ulaganja (ROI) i proizvodnje trenutnog protoka novca, PPC je ono na čemu trebate raditi. PPC postaje veoma popularan među malim i srednje velikim online tvrtkama i oni se sada više oslanjaju na PPC da bi povećali njihove online prodaje.

Jedan od glavnih razloga zašto je PPC postigao ogroman uspjeh je povećan broj online klijenata širom svijeta. Kako se broj korisnika interneta povećava, povećava se i broj online kupaca. Praktičnost kupovanja iz fotelje je pogodovala uspjehu tehnika PPC marketinga. Međutim, važno je razumjeti prave kriterije kada provodite učinkovitu PPC kampanju. Ovi kriteriji mogu varirati ovisno o vašim ciljevima ili ovisno o specijalnim zahtjevima vašeg posla.

Postoji mnogo koristi prilikom korištenja PPC marketinga za vaše poslovanje.

Početno ulaganje je minimalno

Općenito ne postoje troškovi za postavljanje PPC oglasa na tražilicama. Može postojati samo mala početna naknada prilikom postavljanja korisničkog računa. Međutim, trebati ćete platiti svaki put kada netko klikne na vaš oglas ai upravljanjem vašim PPC kampanjama ako želite da se to odradi profesionalno i bez troška vašeg vremena.

Trenutna izloženost

Vaši poslovni oglasi će biti vidljivi istovremeno milijunima internet korisnika širom svijeta. Ovo će definitivno eksponencijalno povećati šansu da potencijalni kupci posjete vašu stranicu. Čak i ako vaša stranica nema dobru vidljivost na tražilicama i dobro rangiranje, vaš posao će odmah postati poznat ljudima, taj isti dan, vjerovatno i isti sat kada to poželite.

Željeni položaj oglasa

Ovisno koliko želite potrošiti na vašu PPC marketing kampanju, možete ciljati pozicije gdje će vaši oglasi biti postavljeni. Kada postavljate velike ponude, vaši oglasi mogu biti postavljeni na vrhu rezultata pretraživanja što će povećati šansu da više ljudi posjeti vašu stranicu.

Ciljajte na specifične grupe ljudiPPC kampanja može biti jednostavno postavljena da cilja specifične grupe ljudi koji imaju interes za vaš proizvod ili uslugu. Vaši oglasi će biti vidljivi samo ljudima koji su zainteresirani da kupe ono što vaša tvrtka nudi. Ovo je odlično za mjesne poslove, poput frizerskog salona, servisa računala, vodoinstalatera, servisa vozila itd.

Veće rangiranje na tražilicama

Ako odaberete neke od jedinstvenih ključnih riječi povezanih s vašim proizvodom ili uslugom i strateški ih postavite u tekst vaših oglasa, one će privući pozornost tražilica i naknadno dati viši položaj vašoj stranici. Ovo će dovesti do poboljšanih rezultata pretrage.

Veća konkurentnost

Morate provoditi PPC marketing zato što ga većina vaše konkurencije već provodi. Na temelju onoga što oni rade, vi možete napraviti poboljšanu kampanju da privučete više klijenata. I čak ako vaša konkurencija nije usvojila PPC kao način promocije poslovanja, vi možete postati predvodnik u ovom području.

Visok povrat ulaganja (ROI)

Ovo je vjerojatno ono što je najveća korist PPC marketinga. Pretpostavimo da je stopa konverzije 2 % i vaš budžet je 2000 kuna dnevno dok je cijena po kliku (CPC) 2 kune, a cijena prodaje vašeg proizvoda je 200 kuna.

2,000/2=1000 klikova

1000 x 2%=20 prodaja

200 x 20=4,000 kuna po danu

4,000 – 2,000=2,000 neto kuna profit/danu

Cijena po kliku (CPC) općenito varira između 10 lipa i 15 kuna. Cijena ovisi o konkurenciji ključne riječi i poziciji vašeg oglasa.

Jednostavno za pratiti

Da bi vaše PPC kampanje bile isplativije i učinkovitije, možete pratiti vaše ključne riječi i fraze da biste saznali koje su uspješne a koje su neuspješne. Također možete identificirati koji oglasi donose više prometa i možete pratiti stopu konverzije. Ovisno o rezultatima vašeg istraživanja, možete napraviti trenutne promjene u vašoj PPC kampanji. Ovo nije moguće u ni jednoj od tradicionalnih metoda marketinga, kojima trebaju mjeseci da se vide rezultati i nekoliko dodatnih tjedana da se uvedu promjene.

Plaćanje po izvedbi

PPC oglašivački troškovi nastaju jedino kada kliknu vaš oglas i vaša stranica dobije posjetitelja, a ne kada je vaš oglas prikazan na internetu. Ovo neće samo kontrolirati vaš PPC budžet nego će i dovesti do ciljanog, visoko kvalitetnog prometa prema vašim stranicama. Ovo također znači veću stopu konverzije.

Poboljšane stop konverzije

Uspoređeno s ostalim oblicima marketinga, stope konverzije PPC marketing kampanje mogu biti puno veće. Ovo nije samo zato što imate potpunu kontrolu nad dostavljanjem vaših oglasa najrelevantnijim klijentima, već i zato što možete postaviti vaše odredišne stranice kao najrelevantnije. Nema potrebe dovoditi ciljane klijente na vašu početnu stranicu ili imati početnu stranicu optimiziranu za tražilice kada to nije mjesto gdje će se oni pretvarati u kupce.

Jeste li do sada uvjereni da vaše online poslovanje mora imati PPC kampanju da bi bilo uspješnije? Ako jeste, onda već trebate tražiti dobru tvrtku za PPC marketing da biste stvorili prilagođenu kampanju za vaš posao. Međutim, veoma je važno shvatiti da potencijalne prednosti PPC kampanje mogu biti jedino ostvarene s pravom provedbom. Ako je došlo do neprimjerenog upravljanja i siromašnog planiranja, doći će do stvaranja troškova i teško će doći do bilo kakvog naknadnog povećanja u prodaji. Bitno je da se zaposli uspješan i iskusan PPC profesionalac da se uživa u koristima PPC marketinga. Kvalificirane agencije vam mogu kampanju napraviti isplativijom. Veoma je lako potrošiti budžet s PPC marketingom tako da se treba čuvati novih tvrtki i freelancera koji nude jeftine ali nepouzdane usluge.

Cijena upravljanje PPC kampanjom

Za svaku tvrtku, veliku ili malu, koja želi povećati promet prema svojim web stranicama da bi imala više prodaja i prihoda, Pay-per-click (PPC) oglašavačka kampanja je postala osobito bitan alat. Dok postavljaju i održavaju svoj korisnički račun, manje tvrtke smatraju PPC tehnologiju teško razumljivom i ne odgovara im PPC žargon. Čak i ako uspješno otvore korisnički račun, upravljanje kampanjom često stvara velike probleme. Ovo može dovesti do nedostatka vremena, znanja i sredstava. Slabo upravljana kampanja može rezultirati visokom cijenom klika i može koštati više nego što ćete zaraditi.

Srećom, postoji velik broj servisa za upravljanje PPC kampanjama koji će se pobrinuti za sve aspekte PPC kampanje ostavljajući vas bez ikakvih briga. Oni obično uključuju:

Profesionalno postavljanje i upravljanje korisničkim računom, Istraživanje ključnih riječi, Identificiranje ciljanih klijenata, istraživanje tržišta, maksimiziranje povrata ulaganja (ROI), pisanje tekstova, zakazivanje PPC oglasa, praćenje vaše PPC kampanje, optimiziranje CTR-a prosječne pozicije i ocijene kvalitete, poboljšavanje udjela prikazivanja i konverzije, minimaliziranje bounce rate-a, uključivanje društvenih platformi u vašu PPC kampanju poput Facebooka, ovisno o veličini i prirodi vaše tvrtke i vrsti servisa za upravljanje PPC kampanjom koji vam treba, cijena koju ćete plaćati stručnjacima će varirati.

Većinom postoji dva tipa servisa za upravljanje PPC kampanjama za male tvrtke:

Upravljanje računom

Paketi s fiksnom cijenom

Upravljanje računom

Ovo je najčešći oblik servisa za upravljanje PPC kampanjama. Odvojena mjesečna naknada za upravljanje se naplaćuje od strane agencije ne uključujući cijenu klikova. Klikovi su razvrstani i odvojeni te morate platiti za njih posebno. Većina tvrtki koje upravljaju PPC kampanjama će vas također tražiti da troškove platite direktno putem debitne kartice.

Paketi s fiksnom cijenom

Ovo je sveobuhvatan paket koji dobro funkcionira za male tvrtke. U većini slučajeva, morati će potrošiti oko 3000-5000 kna mjesečno za sve. Dok je ovo veoma pogodno, trebali bi se raspitati znati koliko je vašeg PPC budžeta zapravo potrošeno na klikove, a koliko na naknadu za upravljanje. Trebate odabrati agenciju za upravljanje PPC kampanjom koja vam pruža pogodne usluge za vašu tvrtku. Obično su različite PPC agencije  specijalizirane u različitim područjima usluga i njihove cijene ovise o njihovoj veličini, stručnosti i iskustvu.

Kome prepustiti upravljanje PPC kampanjama

Freelanceri i male PPC agencije

Oni su pogodni za tvrtke koje na oglašivački budžet potroše manje od 10 000 kn. Često, oni naplaćuju fiksnu mjesečnu cijenu od oko 1000 do 2000 kuna i na vašem računu će potrošiti samo nekoliko sati mjesečno. Biti će vam pružene osnovne mogućnosti PPC kampanje te će na vašem računu biti ograničene. Ove agencije ili freelanceri vjerojatno neće biti certificirani od strane googlea.

PPC agencije srednje veličine

Njihovi ciljani klijenti su oni koji su spremni potrošiti između 15 000 i 50 000 kuna mjesečno. Oni obično naplaćuju fiksnu naknadu ili postotak (15-20%). Za tvrtke srednje veličine ove PPC agencije su dostupnije nego velike agencije. PPC agencije srednje veličine nude širok spektar usluga i mogućnosti kao i složene uspostave korisničkog računa. Više će vremena biti potrošeno na vašem računu svaki mjesec i oni će biti više usredotočeni na aktivnosti koje su usmjerene optimizaciji vaše PPC kampanje. Imati ćete bolje rezultate u konverziji i poboljšan povrat ulaganja (ROI). Mjesečna naknada upravljanja će se kretati između 3000 i 6000 kunaa. Ovo uključuje postavljanje i vrijeme provedeno na računu. Ove agencije će vjerojatno biti certificirane od strane googlea.

Velike stručne PPC agencije

Oni ciljaju prema tvrtkama kojima je budžet za PPC oglašavanje veći od 50 000 kuna. Obično naplaćuju postotak od iznosa koji je potrošen. Oni imaju mnogo upravitelja korisničkih računa koji su kvalificirani za rukovanje s više složenih računa.

Čimbenici koji se moraju razmotriti prilikom odabira pravog servisa za upravljanje PPC kampanjom su:

1. Iskustvo

Saznajte da li agencija ima prave certifikate i ima li certificirano osoblje u njihovom timu. Također se možete raspitati o razini iskustva upravitelja korisničkih računa koji je imenovan za vašu tvrtku. Veći će iznos biti naplaćen ako agencija također nudi ostale platforme i usluge, kao što su optimizacija za tražilice (SEO) ili PPC na socijalnim mrežama.

2. Cijene i uvjeti ugovora

Model naplaćivanja mora biti transparentan i pogodan za vaš budžet a uz vlastiti izvještaj, agencije moraju pokazati i Google izvještaj. Uvjeti ugovora uključuju vremensko trajanje ugovora i da li vi posjedujete korisnički račun nakon završetka ugovora.

3. Tehnologija

Saznajte da li koriste upravljanje ponudama ili koriste vlastitu tehnologiju. Biti će dodatnih troškova ako agencija koristi alate za upravljanje ponudama.

Cijene agencija za upravljanje PPC kampanjama se kreću od 500 do 100 000 kuna mjesečno. Vlasnici malih tvrtki se često pitaju da li će uštedjeti novac ako nekom plate da upravlja njihovom PPC kampanjom. I odgovor je: DA. Kada koristite agenciju za potpuno upravljanje PPC kampanjom, oni će rukovati sa svim aspektima PPC kampanje, a vas će ostaviti bez stresa. S godinama iskustva u toj industriji, oni mogu pronaći ključne riječi s najboljom vrijednosti, učinkovite tekstove koji se koriste u oglasima, i mogu unaprijediti vašu odredišnu stranicu. Ovo može biti povoljnije nego da ste sve to sami radili. Također, veće su šanse za povećanje konverzija što rezultira većim brojem prodaja.

Da biste bili sigurni da dobivate najbolje za vaš novac koji je potrošen na upravljanje PPC kampanjom, veoma je važno da izaberete pravu agenciju za upravljanje PPC kampanjom koja najbolje odgovara vašim poslovnim zahtjevima kao i budžetu. Također, morate pratiti vašu kampanju da bi osigurali najbolje rezultate i kroz interakciju sa agencijom postigli maximum.

Kvalitetno upravljanje PPC kampanjom

Pay-per-click (PPC) oglašivačka kampanja treba dvije glavne stvari da bi bila uspješna – stručnost i pažljivo planiranje. To je zapravo PPC upravljanje. Iako je to nešto što može obaviti vlasnik stranice, stručnjak za PPC upravljanje će vam osigurati najbolje rezultate iz vašeg ulaganja. Postoji mnogo tvrtki koji nude usluge upravljanja PPC kampanjom malim tvrtkama. To pomaže u prvim godinama jer se skida velik pritisak kada stručnjaci obavljaju svoj posao.

Općenito govoreći, PPC upravljanje uključuje sljedeće:

Ciljanje klijenata – oni će provesti istraživanja koja će vam pomoći da definirate karakteristike svojih potencijalnih klijenata. Biti će jednostavno pronaći klijente kada znati tko su oni. Također, vaše oglašavanje će biti usmjereno i isplativo.

Istraživanje ključnih riječi – ovo je jedan od najvažnijih dijelova bilo kakve online oglašivačke kampanje. Ključne riječi ili ključne fraze su ono što potencijalni klijenti upisuju da bi pronašli tvrtku koja prodaje proizvod sličan vašemu. Ako vaše oglašavanje uključuje ove specifične ključne riječi, vaši potencijalni kupci će vjerojatno vidjeti, pročitati i kliknuti na vaš oglas.

Istraživanje tržišta – ovo znači analiziranje konkurencije u vašoj industriji. Vaši upravitelji PPC kampanja će identificirati vaše glavne konkurente i dobro proučiti njihove marketing strategije, tako da mogu prilagoditi strategiju za vašu tvrtku.

Maksimiziranje povrata ulaganja (ROI) – ovisno o vašem budžetu, koristiti će se odgovarajuće strategije tako da vaši oglasi dobiju maksimalni broj klikova po pravoj cijeni.

Praćenje kampanje – praćenje je iznimno važno za bilo koju PPC kampanju. Vaš PPC upravitelj će pratiti koliko je ljudi kliknulo na vaš PPC oglas, koliko je tih klikova pretvoreno u prodaju, koje su ključne riječi učinkovitije i koje od njih zovu na akciju. Nakon pregleda ovih rezultata, mogu se napraviti potrebne promjene koje će učiniti kampanju učinkovitijom.

Pisanje teksta – tim za upravljanje PPC kampanjom će imati stručne pisce koji će pisati najprivlačnije tekstova za vašu ciljanu publiku.

Zakazivanje PPC oglasa – ovo osigurava da se pravi oglasi pojavljuju na pravom mjestu u pravo vrijeme. Ovo će biti određeno nakon pogleda na demografiju vaših potencijalnih klijenata.

Prezentiranje izvještaja – vaši stručnjaci za PPC upravljanje će vam dati redovne izvještaje o učinkovitosti skupa s analizama i prijedlozima da bi napravili neke promjene da možete dobiti najviše za vaš novac.

Da bi optimizirali rezultate PPC upravljanja, važno je razumjeti neke od osnovnih mjernih podataka i iskoristiti ih da bi poboljšali PPC učinkovitost.

Click through rate (CTR)

CTR je ono što pokazuje koliko je učinkovit vaš oglasni tekst. CTR od 2% znači da za svakih 100 puta kada se prikaže vaš oglas, dvoje ljudi klikne na njega. Što je veći CTR, bolje je jer imate više mogućnosti da vašu ciljanu publiku pretvorite u prodaje. Stručnjaci za upravljanje PPC kampanjom će raditi prema poboljšanju CTR-a vaših oglasa na najisplativiji način. Ovo se obično radi tako da se napravi tekst oglasa relevantan s ključnim riječima i da se testiraju različite mogućnosti u svrhu boljih rezultata.

Prosječna pozicija

Ovo vam govori da li se vaš oglas pojavljuje visoko ili nisko u rezultatima pretrage. U PPC marketingu stvari su malo drukčije od rezultata u tražilici. Biti visoko na ljestvici ne znači da će to nužno biti više isplativo. Važno je da pronađete optimalnu poziciju za vaš oglas ovisno o popularnosti ključnih riječi za koje plaćate. Na primjer, online trgovci su radije na pozicijama između 2 i 5.

Ocjena kvalitete

Ocjena kvalitete (Quality Score) je dobivena od Googlea nakon analize kako dobro se vaše ključne riječi, odredišne stranice i oglasi odnose na specifična pretraživanja. Prošli rezultati su također uzeti u obzir. Općenito, ako imate ecommerce stranicu, vaš stručnjak za PPC upravljanje će ciljati na ocjenu između 7 i 10.

Udio pojavljivanja

Udio pojavljivanja govori o učestalosti pojavljivanja oglasa s obzirom na ukupan broj upita za vašu ključnu riječ. Udio pojavljivanja od 20% znači da za svakih 100 pretraga, vaš oglas se pojavi 20 puta. Online trgovci trebaju imati udio pojavljivanja više od 80%. Dobro PPC upravljanje znači da su uloženi napori da se optimizira vaš udio pojavljivanja tako da se vaš oglas pojavi na velikom postotku pretraživanja. Ovo će zauzvrat dovesti do velike šanse za dobivanje klikova i prodaja.

Bounce rate

Bounce rate je korišten za mjerenje usklađenosti vašeg oglasa s vašom odredišnom stranicom. Bounce rate od 60 % znači da od 100 ljudi koji su kliknuli na oglas 40 ljudi je napustilo stranicu bez posjećivanja sljedeće stranice. Zato se bounce rate mora držati što je niže moguće. Za online trgovce, pogodan bounce rate je ispod 40%. Stručnjaci za upravljanje PPC kampanjom će vam dati nekoliko preporuka da bi osigurali da vaša odredišna stranica ispunjava očekivanja postavljena u tekstu oglasa. Oni će također usporediti bounce rate individualnih stranica na web stranici s prosječnim bounce rateom cijele web stranice.

Stopa konverzije

Svi vaši napori u PPC oglašavanju se vrte oko stope konverzije. To je stopa u kojoj su jedinstveni posjetitelji pretvoreni u kupce. Ona je dobra mjera za identifikaciju kako dobro je vaša PPC kampanja optimizirana, kako dobro je optimizirana za konverzije, i da li je ono što nudite privlačnije od vaše konkurencije. Pogodna stopa konverzije je 1.25 ili više. Dobro upravljanje PPC oglašavanjem je zapravo poboljšavanje stope konverzije.

Objavljeno dana

Dali moj biznis zaista treba logo?

Zar ne mogu prodavati bez njega? Ovo su često postavljana pitanja od strane vlasnika malih poduzeća. Mnogi vlasnici malih poduzeća ne shvaćaju važnost dobrog loga i doživljavaju ga kao dodatni trošak. Zapravo, logo je investicija za koju je vrijedno potrošiti novac i vrlo je bitan za uspjeh bilo kojeg poduzeća, velikog ili malog. Logo kompanije može biti dizajniran u kućnoj radinosti ili od strane profesionalaca. Naravno, profesionalac će vrlo vjerojatno napraviti puno bolji posao i dizajnirati i kreirati dobar logo koji projicira stvaran imidž vaše kompanije. Ovdje su neke od brojnih prednosti kada imate dobar logo vaše kompanije:

Kreira odličan prvi dojam

Ponekad će vaši potencijalni kupci vidjeti vaš logo prije nego što počnu koristiti vaš proizvod. Ljudi viđaju stotine logoa svaki dan i mogu jasno razlikovati dobar i loš logo. Logo koji je dobro dizajniran i izgleda profesionalno ostavlja dojam da kompanija drži do kvalitete i stoga će biti veće povjerenje u vaše proizvode ili usluge.

Privlači nove kupce

Logo vaše kompanije šalje određenu poruku o vašoj kompaniji vašim kupcima. Kada oni dobiju dobru poruku i steknu dobar dojam oni će preferirati vaše proizvode umjesto proizvoda vaše konkurencije. To je odlučujući i motivirajući faktor koji vam približava nove kupce. Kada oni vide vaš logo na kamionima, web stranici, pa čak i na majicama vašeg osoblja, oni će steći dobar dojam o vašoj kompaniji. Dobar logo će ujedno biti i podsjetnik za vaše kupce da vi nudite ono što vaši kupci očekuju od vas – to će ih učiniti lojalnijima vašoj kompaniji.

Ističe vas iz mase

Za većinu kompanija – osobito one manje – postoje stotine opcija koje mogu izabrati. Pored toliko mnogo kompanija koje nude slične proizvode ili usluge, kupcima nije lako izabrati jedan. U ovom slučaju, jedina šansa koju imate je da se razlikujete od drugih. To će učiniti vašu kompaniju konkurentnijom na tržištu. Logo u boji, s lijepim fontom ili tekstom koji se ističe među konkurencijom će donijeti više uspjeha vašoj kompaniji.

Povećava lojalnost kupaca

Prodajući odlične proizvode i nudeći vrhunske usluge osvojit ćete srca mnogih kupaca. To će ih također učiniti lojalnima vašoj kompaniji. No ipak, ta ružičasta slika neće trajati zauvijek – posebno kada vide konkurenta s profesionalnim izgledom i visoko kvalitetnim imidžom koji obećava jednako kvalitetne ili čak i bolje proizvode. Neće trebati dugo da vaši kupci prijeđu kod konkurencije. Imajući profesionalno dizajniran logo i tiskajući ga gdje god možete – vrećice, pojaseve, kemijske, i sve ostalo gdje je moguće otisnuti logo – ćete umanjiti želju i iskušenje vaših kupaca da prijeđu kod konkurencije.

Kreira brend identitet

U većini slučajeva poduzeća imaju samo jednu sekundu da uhvate pažnju potencijalnih kupaca. Ključ je u tome da izvučete najbolje od svoje marketinške kampanje. Kada koristite isječak crteža ili bilo koji drugi besplatan predložak za vaš logo on baš ne uspijeva kreirati perfektni brend identitet. Dobro osmišljen logo ostavlja dojam na kupce da vodite računa o vašoj kompaniji i da obraćate pažnju i na detalje. Kada odaberete prave boje, font, dizajn i stil loga vaše kompanije tada ste kreirali imidž vrhunske kvalitete i profesionalizma.

Da li trebate prilagođeni dizajn logoa?

Kao što je već ranije spomenuto, mnogi vlasnici malih poduzeća će pokušati smanjiti troškove kada je u pitanju kreiranje logoa za njihovo poduzeće. Čak i nakon čitanja iznad spomenutog oni su uvjereni da imaju dobar logo ili će se odlučiti da ga kreiraju sami kako bi uštedjeli na troškovima. To i nije tako loša ideja ako se smatrate profesionalnim dizajnerom. No ipak, ako to nije slučaj, može biti pogreška da pokušate sami kreirati logo. Nije korisno uštedjeti nekoliko dolara/kuna/eura i onda izgubiti mnogo potencijalnih kupaca jer nemate logo koji će dovoljno dobro prezentirati vaše proizvode. Prilagođeni dizajn logoa osigurava uspjeh i povjerenje. On radi razliku između brenda koji plijeni pažnju i onog koji zbunjuje i tjera da se ljudi zapitaju o čemu se radi. Profesionalno dizajniran logo može biti doslovno na svemu – posjetnicama, letcima, promotivnim materijalima, robi ili panoima. Još jedan razlog zašto vaša kompanija treba prilagođeni dizajn logoa uz to da vaši kupci znaju o čemu se radi je i da vas učini prepoznatljivim brendom u vašoj niši. To može biti postignuto jedino ako imate dinamičan logo koji ostavlja snažan utisak.

Kako dobiti dobar logotip za vaše poduzeće?

Ako ste se do sada uvjerili da vaše poduzeće treba dobar logotip, sada je vrijeme da potražite različite dizajnerske kompanije. Potrudite se da pogledate njihove portfelje da biste se uvjerili u kvalitetu njihovog rada. Dobra ideja je odabrati dizajnersku kompaniju koja je radila sa sličnim kompanijama poput vaše tako da biste bili sigurni da dobivate dizajnersku kompaniju koja može odraditi najbolji posao za vaše poduzeće. No ipak, koju god dizajnersku firmu da odaberete, vrlo je važno da usko surađujete s njima tokom cijelog procesa. Nitko ne poznaje vaše poslovanje i proizvode bolje od vas. Logo treba biti predstavnik poruke koju želite prenijeti svojim kupcima. Stoga, iznesite svoje prijedloge glede pravih boja, fontova i stila za vrijeme dok se vaš logo dizajnira. Naravno, vaš će dizajner također predložiti promjene jer on zna najbolje kako dobro će na kraju vaš logo ispasti. On je također vrlo dobro obaviješten o potrošačkoj psihologiji i u stanju je bolje razumjeti što prolazi a što ne u vašoj industriji.

Logo nisu samo lijepe slike – mnogo je toga što je potrebno za kreiranje upečatljivog logoa što utječe na vaše kupce, govori im tko ste vi, i prisiljava ih da kupe vaš brend prije nego onaj od vaše konkurencije.

Cijena logotipa

Dakle, trebate dobar logotip za vaše poduzeće? Odradili ste neka preliminarna istraživanja i saznali da logo dizajn obično košta između 300 i 200 000 kn! Sada je pitanje: „Koliko će logo koštati vas?“ To je vjerojatno jedno od prvih pitanja koje ćete postaviti kompaniji koja dizajnira logo.

Ne postoji točno određen odgovor na ovo pitanje. Cijena dizajniranja dobrog logoa ovisi o mnogo faktora. Kao prvo, to je veličina kompanije. Male kompanije obično nemaju visok budžet za potrošiti na logo dizajn. No ipak, velike kompanije imaju masivne budžete i voljne su investirati u dizajniranje logoa jer je to vrlo važno da bi bile konkurentne. Kao drugo, to ovisi o prirodi poduzeća. Ako vaše poduzeće proizvodi proizvode koji se masovno prodaju dobar logo dizajn je vrlo važan. Kada prodajete samo u svojoj niši, možete napraviti mali kompromis i troškove logo dizajna svesti na minimum.

MIT logo dizajna

Mnogo ljudi vjeruje da kada plaćaju za logo dizajn da logo mora biti pun efekata i vrišteći da bi bio vrijedan troška. No ipak, ono što oni ne razumiju je da je mnogo teže dizajnirati jednostavan ali efektan logo nego onaj koji je pun efekata i vrišti. Svrha logoa je da privuče kupce i to može biti postignuto jedino ako je dizajniran u skladu s njihovom percepcijom ili nečim što apelira na njih umjesto nečega što vama izgleda lijepo.

REALNOST logo dizajna

„Dobar“ logo dizajn je nešto što se univerzalno smatra dobrim. On se treba ticati vlasnika poduzeća jednako kao i kupaca. Tako da je i moguće da za 500 kn možete dobiti vrlo dobar logotip, ali i da za 10 000 kn možete dobiti vrlo loš. Budući da je na tržištu jako puno logo dizajn kompanija najbolje je da imate unaprijed pripremljen budžet, recimo 3000 kn, i da onda potražite sve logo dizajn kompanije koje su spremne unutar tog iznosa kreirati dobar logotip. Provedite neko istraživanje o kompanijama prije nego se obratite bilo kojoj od njih. Najbolji način da procijenite njihovu stručnost je da pogledate neke njihove prošle projekte ili portfelj.

Što je uključeno u cijenu dobrog logotipa?

Cijena profesionalno dizajniranog logoa umnogome ovisi o potrebnoj količini posla i potrebnom nivou kreativnosti. Na primjer, ako je logo potreban za mali osobni blog, neće biti potrebe za komercijalnim ispisom niti će biti bitno što radi konkurencija. Svaki lijep i jednostavan logo koji je relevantan blogu će biti dobar. Ovaj tip logoa će biti jeftiniji iz razloga što dizajner neće trebati trošiti previše vrijeme na istraživanje tržišta.

S druge strane, ako želite da vaš logotip bude dizajniran za poduzeće koje ima veliku konkurenciju i koje cilja na veliko tržište, dizajner će trebati mnogo vremena da istraži tržište i konkurenciju prije nego što izađe s temom za logo. Također će biti potrebe za više kreativnosti da bi se kreirao identitet brenda koji se ističe u masi.

U potonjem slučaju, logo dizajner će naplatiti veću cijenu za slijedeće usluge:

Razumijevanje vaših zahtjeva

Biti će organizirano nekoliko početnih sastanaka da bi se saznalo što želite i da li želite neke posebne boje, fontove ili slike uključiti u dizajn.

Istraživanje i analiza tržišta

Dizajner će saznati detalje proizvoda ili usluga koje nudite, te prirodu i demografiju vaših ciljanih kupaca. To će malo potrajati ali rezultati će dati dizajneru točnu ideju prije dizajniranja tako da će on moći kreirati nešto s čime će se vaši kupci moći poistovjetiti.Istraživanje i analiza konkurenata

To uključuje identificiranje vaših konkurenata i kako se percipira njihov brend od strane njihovih kupaca. Važno je saznati što čini njihove kupce tako lojalnim brendu tako da logo može biti dizajniran na način da se ističe među konkurencijom.

Bombardiranje idejama (brainstorming) i skiciranje ideja

Kada je početno istraživanje tržišta i konkurencije završeno, različite ideje se zapisuju na papir. Njih može biti mnogo, ali samo neke finalizirane i testirane u vektor formatu. Vama će biti prezentirane jedino završne ideje.

Oblik fonta

U ovoj fazi se bira odgovarajući oblik fonta. Odgovarajući font je nešto što razlikuje i ističe profesionalni logo dizajn od običnog logo dizajna. Biranje i testiranje različitog fonta, ili kreiranje, može nekad potrajati čak i danima. Početni rad je obično napravljen crno bijeli, a tek kasnije se dodaju boje.

Prezentacija i modifikacije

Ovisno o broju opcija dizajna koje ste zatražili, završna prezentacija je odrađena. Vi imate izbor prihvatiti ponuđeno ili zahtijevati neke modifikacije. Kada sve bude završeno, datoteke će vam biti poslane u različitim formatima da bi mogle biti korišteni na različite načine.

Nakon toliko uloženog truda, napora i stručnosti u ispunjenje svih zadataka, opravdano je da logo dizajneri naplate visoku cijenu za to. Cijena ovisi o broju opcija koje želite, vremenu koje je potrebno da bi se odradio posao, i o tome koliko iskustva ima logo dizajner. Kada sve podvučemo zaključak je da cijeli ovaj posao iziskuje vrijeme; vrijeme je dobro potrošeno ako ste dobili upečatljiv logotip koji savršeno služi svojoj svrsi.

Što čini kvalitetan logo

Svaki put kada gledamo u dobar logo pitamo se: „Zašto se mi toga nismo sjetili?“, ali rijetko postoji odgovor što točno čini određen logo tako dobrim i privlačnim. Logo također može biti izražen kao amblem, zaštitni znak, logotip ili oznaka, ali njegova glavna svrha je prenijeti poruku kompanije do potrošača i pomoći u prodaji proizvoda ili usluge. Dobro osmišljen logo služi kao identifikator na koji će se potrošači „zakačiti“ i postati lojalni brendu.

Nekoliko je karakteristika dobrog logoa. Većina logoa koje ste vidjeli i koji su vam se svidjeli zadovoljavaju slijedeće kriterije:

Prepoznatljiv

Potrošačima treba biti lako prepoznati logo. Važno je da je logo dizajn prepoznatljiv među ostalima i lako shvatljiv. Treba biti dovoljno prepoznatljivosti u logotipu da bi se izbjeglo zbunjivanje potrošača i zamjena s logoima drugih kompanija. Logo treba biti dobar predstavnik kompanije i njezin imidž tako da se kupci mogu povezati s kompanijom svaki put kada vide logo.

Prilagodljiv

Kada dođe vrijeme za reklamiranje biznisa, postoje brojne forme medija – memorandumi, posjetnice, letci, web stranica, panoi i još mnogo toga. Logotip treba biti dovoljno fleksibilan da se prilagodi svakoj situaciji ili mediju. Dobri logoi su obično u jednoj ili dvije boje. Dizajn logoa treba biti takav da bude efektan i u crno bijeloj formi, čak iako originalan dizajn ima i druge boje. Jednostavni lukovi McDonalds-a, npr, su lako prepoznatljivi kada su i crni umjesto žuti. Veličina i font trebaju također biti odabrani tako da izgledaju dobro na malim posjetnicama, ali i dovoljno intrigantni na velikim panoima.

Znamenit

Logo je namijenjen da „govori“ o kompaniji koju predstavlja. Mora biti dizajniran na način da se brzo utisne u um potrošača i vaša kompanija je prvo što im padne napamet svaki put kada traže proizvod ili uslugu koju vi prodajete. Jednostavni logoi su često efektniji nego kompleksni. Logoi s mnogo detalja su često slabije čitljivi, posebno kada se printaju u maloj veličini. Jednostavan, čist i direktan logo je lakše pamtljiv za kupce.

Bezvremenski

Logotip je efektniji kada se on ne mijenja s rastom biznisa. Ponekad je poželjno da se napravi redizajn loga kada kompanija želi napraviti neke preinake. No ipak, preporučljivo je da jednom kada je izgrađen imidž i kupci ga prepoznaju, da se ne radi previše promjena i da promjene ne budu česte. To je zbog toga što takve promjene mogu oslabiti brend kompanije. Ako je logo dobro dizajniran on će vrijediti tokom čitavog životnog vijeka kompanije. Klasični primjer bezvremenskog loga je logo od Coca Cole. Ta kompanija je sačuvala svoj logo više od stoljeća i on je danas lako prepoznatljiv potrošačima u više od 200 zemalja svijeta.

Relevantan

Dizajn vašeg loga će biti efektniji kada je relevantan vašem biznisu. Da bi se to postiglo potrebno je mnogo dubinskog istraživanja. Pogledajte što radi vaša konkurencija kako biste dobili neke ideje. Radite zajedno s našim logo dizajnerom i objasnite mu sve o vašoj kompaniji, ciljevima i viziji. Iako logo ne treba biti točan prikaz onoga čime se kompanija bavi efektnije je kada kupci mogu zaključiti čime se bavi kada pogledaju njen logo. Npr, Apple-ov logo ne sadrži mikročipove niti telefone, on se povezuje na Newtonovu znanstvenu teoriju o padajućoj jabuci.

Da bi se napravio dobar logo potrebno je mnogo vremena, truda i novaca. Iako postoji mnogo besplatnih alata i predložaka za kreiranje – i to može biti mnogo jeftinije! – s tim besplatnim alatima nećete biti u mogućnosti kreirati uistinu kvalitetan imidž koji bi vam osigurao konkurentnost na tržištu. Profesionalne kompanije koje se bave dizajniranjem logoa su dobar izbor kada želite imati logo koji zadovoljava sve kriterije koje dobar logo mora ispunjavati.

Što profesionalac radi prije nego što kreira logo?

Kada kontaktirate dizajnera za dizajniranje novog logoa ili redizajniranje originalnog logotipa vaš će dizajner početi raditi na prikupljanju informacija i znanja o vašoj kompaniji, njezinim ciljevima i nastojanjima, i njezinoj ciljanoj publici. Tada će nekoliko ideja biti skicirano na papir prije razvoja finalnog koncepta koji će efektno oslikavati kompaniju i njezine vrijednosti. Svi dobri dizajneri kreiraju digitalni logo u vektor formatu jer im to omogućuje više skalabilnosti. Vektor dizajn može biti korišten u bilo koju svrhu. Također, odgovornost dizajnera je da osigura da je logo balansiran s adekvatnom kompozicijom i strukturom.

Bez obzira da li pružate odličan proizvod ili ne, vaš logo će sve govoriti o vašem biznisu. Mnogo ljudi prosuđuje knjigu po njezinim koricama, stoga se potrudite da se prezentirate na način da vaši potencijalni kupci dobiju prvi dojam koji vi želite da dobiju te da vas zamijete na način na koji vi to želite.

Objavljeno dana